Aktuāli RSS
Izrādīs vēsturiski atjaunoto krieviņu jeb votu tautastērpu Komentēt drukāt

Inese Matisāne, žurnāliste

24.janvārī plkst. 13.00 Vecumnieku novada Bārbeles bibliotēkā un 27.janvārī plkst. 18.00 viesnīcas Radisson Blu Hotel Latvija konferenču zālē notiks pēc vēsturiskiem aprakstiem restaurētā Zemgales krieviņu jeb votu tautastērpa prezentācija, kuru organizē biedrība “Zemgales Mantojums”, pateicoties Zemgales Plānošanas reģiona un Kultūrkapitāla fonda atbalstam, sadarbībā ar Latvijas Folkloras biedrību un Bārbeles folkloras kopu ”Tīrums”.

Vecumnieku novada Bārbelē aizvadītajā, [2015.] gadā biedrība “Zemgales Mantojums” īstenojusi unikālu projektu – no latviešu kultūras mantojuma dzīlēm izcēlusi nepelnīti aizmirsto, no 15. gadsimta Zemgalē dzīvojošo krieviņu, tautastērpu. Jāteic, ar nodomu vai kādu ziņu, par laimi, tautastērps ir izdzīvojis – varbūt pateicoties sarežģītajam rakstam, kurā viens no elementiem ir sargājošais ugunskrusts. Pa daļām salikts kopā kā krāsaina puzle, nu tas atmirdz senatnīgā krāšņumā, vēstījot par krieviņu kultūras ieaugšanu zemgaļu vidē.

Latviskās kultūras cauraustais tautastērpa kolorīts, dominējot sarkanam, zilam, zaļam un dzeltenam, kas simbolizē gadalaikus un atbilst četrām dabas stihijām – Ugunij, Ūdenim, Zemei un Gaisam, varētu teikt, ir pati pilnība. Bez tam krieviņu dzīvesveids un paražas ietekmējušas arī vietējo etnogrāfisko kultūru, piemēram, Zemgales tautastērpa ornamentos parādās izteikti ziedu motīvi un spilgtas krāsas.

Pēc vēsturiskās informācijas krieviņi jeb voti 1445. gadā pēc iebrukuma Novgorodas zemē kā kara gūstekņi tika atvesti un nometināti Bauskas apkārtnē. Šis reti apdzīvotais apvidus bija izpostīts karos, un to bija skārusi mēra epidēmija. Kad Livonijas ordeņa mestrs 15. gadsimtā nolēma būvēt Bauskas pili, šie cilvēki tika nodarbināti Bauskas pils celtniecības darbos. Daļai atnācēju visai ilgi – līdz pat 19. gadsimta otrajai pusei – izdevās saglabāt savas identitātes pazīmes – kultūru un valodu. Votu valoda pieder somu-ugru valodu saimei, un tai tuvākās radniecīgās valodas ir igauņu un lībiešu.

Vēsturnieks P. Einhorns 17. gadsimtā rakstīja, ka viņi latviski runājot ļoti nepareizi un savā starpā sarunājoties igauniski. Vietējie latvieši, zinādami, no kurienes voti nokļuvuši Bauskas apkārtnē, sāka dēvēt viņus par “krieviņiem”. Vienlaikus krieviņi, kā to apliecina mājvārdu izplatība Zemgalē, pamazām aizvirzījās austrumu virzienā līdz pat Augšzemei – Seces apkārtnei.

Mēs varam lepoties ar tādiem cilvēkiem kā [Jānis] Rainis, profesors Arnolds Spekke un daudziem citiem, kuru saknes meklējamas Ķuņķu, Grikovsku, Cīruļu, Pliekšānu, Spekkes, Klīves, Sodumu, Skulmju, Kugrēnu un citu votu un sēļu izcelsmes ļaužu dzimtās. Aizmirstot viņu ieguldījumu latviešu kultūras daudzveidībā, latviešu kā tautas, nācijas veidošanā, mēs aizmirstam par latvietības attīstību. Kopēja vēsturiskā atmiņa ar citām Latvijas teritorijā dzīvojošajām tautām, kopējas grūtības un kopēja dzīve ir veidojusi nāciju – iekšēji stipru un neatkarīgu. Kaut arī votu pēcteči pazaudēja valodu, nacionālā pašapziņa joprojām ir saglabājusies.

Latviešu tautas pastāvēšana un uzplaukums iespējams vien kultūrvēsturiskā kontekstā. Votu tautastērpa rekonstrukcijā atbalsojas arī Latvijas simtgades aicinājums “Uzvelc savu tautastērpu!”.

Ņemot vērā telpas ierobežoto ietilpību, lūdzam pieteikt savu dalību līdz 2016. gada 25. janvārim Monikai Ozoliņai, biedrības “Zemgales Mantojums” valdes loceklei, tālr. 26252016, e-pasts: .

Masu mediju pārstāvjiem prezentācijas pasākumā tiks piedāvāta apkopota informācija par atjaunoto krieviņu jeb votu tautastērpu.

Papildu informācija:
Irita Vimba, krieviņu tautastērpa projekta vadītāja, Latvijas Folkloras biedrības mārketinga vadītāja, tālr. 29472990, e-pasts:

Komentāri
Pašlaik nav neviena komentāra!
Mans komentārs
Vārds:
Epasts:
WWW:
Komentārs:
 
atcerēties mani

KALENDĀRS
DIEVAM, DABAI, ATELPAI- 2024





 

Latvijas Folkloras biedrība sociālajos medijos
 
ZIEDU MĒNESIS